Om Gennema AS
Gennema AS skal forvalte de av eierens interesser som ikke faller inn under andre ansettelsesforhold.
"Gennema" betyr "frukt av liv", "det som kommer ut av liv" eller "det som skapes av liv". - En av intensjonene bak selskapet var å skape et instrument for å kunne eksponere sider av meg selv som ingen andre behøver å stå inne for.
"Gennema" betyr "frukt av liv", "det som kommer ut av liv" eller "det som skapes av liv". - En av intensjonene bak selskapet var å skape et instrument for å kunne eksponere sider av meg selv som ingen andre behøver å stå inne for.
Tor Sætrang er seriegründer og teknolog. Han har et brennende engasjement for å ta i bruk teknologi på områder som berører menneskers livskvalitet.
Tor har vært en del av norsk teknologibransje siden midt på 80-tallet. Siden 2006 har han arbeidet dedikert med velferdsteknologi og digital transformasjon innenfor helse- og omsorgssektoren, og er dermed en av dem som har lengst fartstid innenfor dette feltet i Norge.
Gjennom disse årene har han hatt ulike roller i næringslivet og innenfor offentlig forvaltning. Hele tiden drevet av en begeistring for teknologi og hvilke nye muligheter den kan skape for enkeltindivider, bedrifter og offentlig virksomhet. Men for at samfunnet skal kunne nyttiggjøre seg dette, kreves fundamentale strukturelle endringer. Teknologien passer dårlig sammen med organisering og styringsmodeller som ble etablert under helt andre forutsetninger, og bygger på helt andre premisser. Vi er midt oppe i et paradigmeskifte. Samfunnsmodellen vår er ikke bærekraftig, og verdiene den er tuftet på er under sterkt press.
Tor ble tidlig oppmerksom på hvilke konsekvenser implementering av teknologi og digitalisering har for ulike typer virksomheter, enkeltindivider og samfunn. Møte mellom menneske, organisasjon og teknologi har vært hovedfokus i alle de rollene han har hatt innenfor dette feltet.
Han liker å formidle det han brenner for, og blir benyttet som foredragsholder i ulike fora hvor velferdsteknologi, e-helse, samfunnsutvikling, digitalisering og digital transformasjon er tema.
Teknologi har ingen mening om den ikke sees på som kun et verktøy for å møte et opplevd behov, eller for å forbedre og støtte en prosess. Digitale verktøy er så kraftfulle at når de introduseres, blir premissene blir helt nye. Dermed utfordres alle som blir berørt - det krever både adferdsendring og omorganisering om vi skal kunne utnytte potensialet som ligger i teknologien og digitale løsninger.
Teknologien forholder seg ikke eksisterende organisering, forvaltningsnivåer, kommunegrenser eller landegrenser. Digital transformasjon "smelter ned" siloene, og visker ut organisatoriske barrierer. Dette gir oss nye mulighetsrom, samtidig som det er svært utfordrende.
Skal vi kunne utnytte det potensialet som teknologien har i seg, trenger vi å tenke helt nytt. Det er helt nødvendig med en helt radikal tilnærming - en distruptiv innovasjon.
HISTORIE
I 1995 var han en av gründerne bak Quality Solutions AS (senere QS Manager AS) som utviklet et konsept for å holde oversikt over, og kvalitetssikre drift av teknologi. Systemet synliggjør avhengighetsforhold og hvilke virksomhetsprosesser de ulike enhetene ("dingsene") støttet. Konseptet ble bla. tatt i bruk av daværende K-bank som støtteverktøy for arbeidet med kontinuitet og beredskapsplaner (KOBE-prosjektet). QS Manager er fortsatt i bruk hos både offentlige og private virksomheter - da gjerne som støtteverktøy for drift og vedlikehold. Selskapet utviklet også løsninger for å håndtere besøk og digitaliserte skrankefunksjoner (Gjestebok).
I 2005 ble Centric AS (endret senere navn til Cumuli, Bedriftstjenester Innlandet - nå Digitaliseringsfabrikken AS) etablert. Sammen med en av eierne (et boligbyggelag) utviklet de et konsept som skulle gjøre det mulig for folk å bo lengere, tryggere og bedre hjemme. Satsningen var inspirert av "Omsorgsmeldingen" (St.mld.25 - Mestring, muligheter og mening - Fremtidas omsorgsutfordringer) som ble lagt fram i 2005.
Satsningen førte til at Tryggere Hjem AS ble etablert i 2007. Allerede ved utgangen av 2007, var de første boligene med trygghetspakker fra Tryggere Hjem AS innflytningsklare. Det skulle imidlertid vise seg at implikasjonene med å benytte standard forbrukerteknologi for å støtte offentlige og lovpålagte tjenester var mye mer omfattende enn det noen kunne forutse. Teknologien passet ikke inn i eksisterende strukturer. På tross av tydelige offentlige føringer som pekte på at de utfordringene samfunnet står overfor må løses ved hjelp av velferdsteknologi, var ikke innkjøpsordningene, finansieringssystemene, regelverk og eksisterende praksis klare for å ta i bruk denne teknologien. Dermed var det nødvendig med utstrakt "misjonsvirksomhet" for å skape bevissthet omkring nødvendige endringer.
Fra 2012 arbeidet Tor Sætrang som "Spesialrådgiver velferdsteknologi" i Fornebu Consulting AS. Det gode samarbeidet med kollega Bjørn Mathiesen førte til et felles ønske om å starte et leverandøruavhengig kompetansesenter rundt velferdsteknologi. Dermed ble Serv2Live AS stiftet på tampen av 2015.
Helt siden 2012 har Tor vært involvert i ulike prosjekter som omfatter utvikling og funksjonsbeskrivelser av løsninger, bistand i anskaffelsesprosesser, bistand til leveranser, implementering og opplæring.
Fra starten av 2017 har han vært engasjert som prosjektkoordinator for velferdsteknologi av Regionrådet i Sør-Østerdal i prosjektet "Velferdsteknologi i Sør-Østerdal" som ble startet opp i 2015. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom kommunene i regionen (Elverum, Engerdal, Stor-Elvdal, Trysil, Våler og Åmot).
Fra 2020 har han vært tilknyttet folkehelseklyngen og nettverket Helseinn.
I 2022 overtok KS ansvaret for Nasjonalt velferdsteknologiprogram, og Tor ble ansatt som koordinator for velferdsteknologi Innlandet - med Hamar kommune som vertskommune.
2024 - Kontaktperson e-helse i Innlandet.
Før kjørte Tor traktor.
Senere har han jobbet som koordinator.
Han ønsker å være en inspirator,
og trives han best når han ikke er bortgjemt på et kontor,
men kan fungere som transformator
Tor har vært en del av norsk teknologibransje siden midt på 80-tallet. Siden 2006 har han arbeidet dedikert med velferdsteknologi og digital transformasjon innenfor helse- og omsorgssektoren, og er dermed en av dem som har lengst fartstid innenfor dette feltet i Norge.
Gjennom disse årene har han hatt ulike roller i næringslivet og innenfor offentlig forvaltning. Hele tiden drevet av en begeistring for teknologi og hvilke nye muligheter den kan skape for enkeltindivider, bedrifter og offentlig virksomhet. Men for at samfunnet skal kunne nyttiggjøre seg dette, kreves fundamentale strukturelle endringer. Teknologien passer dårlig sammen med organisering og styringsmodeller som ble etablert under helt andre forutsetninger, og bygger på helt andre premisser. Vi er midt oppe i et paradigmeskifte. Samfunnsmodellen vår er ikke bærekraftig, og verdiene den er tuftet på er under sterkt press.
Tor ble tidlig oppmerksom på hvilke konsekvenser implementering av teknologi og digitalisering har for ulike typer virksomheter, enkeltindivider og samfunn. Møte mellom menneske, organisasjon og teknologi har vært hovedfokus i alle de rollene han har hatt innenfor dette feltet.
Han liker å formidle det han brenner for, og blir benyttet som foredragsholder i ulike fora hvor velferdsteknologi, e-helse, samfunnsutvikling, digitalisering og digital transformasjon er tema.
Teknologi har ingen mening om den ikke sees på som kun et verktøy for å møte et opplevd behov, eller for å forbedre og støtte en prosess. Digitale verktøy er så kraftfulle at når de introduseres, blir premissene blir helt nye. Dermed utfordres alle som blir berørt - det krever både adferdsendring og omorganisering om vi skal kunne utnytte potensialet som ligger i teknologien og digitale løsninger.
Teknologien forholder seg ikke eksisterende organisering, forvaltningsnivåer, kommunegrenser eller landegrenser. Digital transformasjon "smelter ned" siloene, og visker ut organisatoriske barrierer. Dette gir oss nye mulighetsrom, samtidig som det er svært utfordrende.
Skal vi kunne utnytte det potensialet som teknologien har i seg, trenger vi å tenke helt nytt. Det er helt nødvendig med en helt radikal tilnærming - en distruptiv innovasjon.
HISTORIE
I 1995 var han en av gründerne bak Quality Solutions AS (senere QS Manager AS) som utviklet et konsept for å holde oversikt over, og kvalitetssikre drift av teknologi. Systemet synliggjør avhengighetsforhold og hvilke virksomhetsprosesser de ulike enhetene ("dingsene") støttet. Konseptet ble bla. tatt i bruk av daværende K-bank som støtteverktøy for arbeidet med kontinuitet og beredskapsplaner (KOBE-prosjektet). QS Manager er fortsatt i bruk hos både offentlige og private virksomheter - da gjerne som støtteverktøy for drift og vedlikehold. Selskapet utviklet også løsninger for å håndtere besøk og digitaliserte skrankefunksjoner (Gjestebok).
I 2005 ble Centric AS (endret senere navn til Cumuli, Bedriftstjenester Innlandet - nå Digitaliseringsfabrikken AS) etablert. Sammen med en av eierne (et boligbyggelag) utviklet de et konsept som skulle gjøre det mulig for folk å bo lengere, tryggere og bedre hjemme. Satsningen var inspirert av "Omsorgsmeldingen" (St.mld.25 - Mestring, muligheter og mening - Fremtidas omsorgsutfordringer) som ble lagt fram i 2005.
Satsningen førte til at Tryggere Hjem AS ble etablert i 2007. Allerede ved utgangen av 2007, var de første boligene med trygghetspakker fra Tryggere Hjem AS innflytningsklare. Det skulle imidlertid vise seg at implikasjonene med å benytte standard forbrukerteknologi for å støtte offentlige og lovpålagte tjenester var mye mer omfattende enn det noen kunne forutse. Teknologien passet ikke inn i eksisterende strukturer. På tross av tydelige offentlige føringer som pekte på at de utfordringene samfunnet står overfor må løses ved hjelp av velferdsteknologi, var ikke innkjøpsordningene, finansieringssystemene, regelverk og eksisterende praksis klare for å ta i bruk denne teknologien. Dermed var det nødvendig med utstrakt "misjonsvirksomhet" for å skape bevissthet omkring nødvendige endringer.
Fra 2012 arbeidet Tor Sætrang som "Spesialrådgiver velferdsteknologi" i Fornebu Consulting AS. Det gode samarbeidet med kollega Bjørn Mathiesen førte til et felles ønske om å starte et leverandøruavhengig kompetansesenter rundt velferdsteknologi. Dermed ble Serv2Live AS stiftet på tampen av 2015.
Helt siden 2012 har Tor vært involvert i ulike prosjekter som omfatter utvikling og funksjonsbeskrivelser av løsninger, bistand i anskaffelsesprosesser, bistand til leveranser, implementering og opplæring.
Fra starten av 2017 har han vært engasjert som prosjektkoordinator for velferdsteknologi av Regionrådet i Sør-Østerdal i prosjektet "Velferdsteknologi i Sør-Østerdal" som ble startet opp i 2015. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom kommunene i regionen (Elverum, Engerdal, Stor-Elvdal, Trysil, Våler og Åmot).
Fra 2020 har han vært tilknyttet folkehelseklyngen og nettverket Helseinn.
I 2022 overtok KS ansvaret for Nasjonalt velferdsteknologiprogram, og Tor ble ansatt som koordinator for velferdsteknologi Innlandet - med Hamar kommune som vertskommune.
2024 - Kontaktperson e-helse i Innlandet.
Før kjørte Tor traktor.
Senere har han jobbet som koordinator.
Han ønsker å være en inspirator,
og trives han best når han ikke er bortgjemt på et kontor,
men kan fungere som transformator